Αρχική σελίδα » Εκπαιδευτικά Προγράμματα » Εκπαιδευτικές δράσεις στην Ελληνική Γραφή της Αρχαιότητας για το Γυμνάσιο

Ελληνική αρχαιότητα: Ένας κόσμος γεμάτος ... γράμματα!

Τα αρχαία ελληνικά κείμενα που έχουν σωθεί ως τις μέρες μας γράφτηκαν σε ποικίλες γραφές και διαφορετικά υλικά, όπως λίθους, παπύρους, όστρακα, περγαμηνές, ξύλινες πινακίδες κτλ. Κατά την καταγραφή και παράδοση των κειμένων αυτών χρησιμοποιήθηκαν διάφορα όργανα όπως κάλαμοι, αιχμηρά όργανα χάραξης, πινελάκια κτλ. Οι μαθητές του Γυμνασίου έρχονται σε επαφή με όλους αυτούς τους φορείς, τα όργανα και τα υλικά γραφής και αναγνωρίζουν τις πιο απλές από τις γραφές αυτές. Η παρουσίαση περιλαμβάνει σύντομη επισκόπηση της ελληνικής γραφής από τα μυκηναϊκά χρόνια ως το Βυζάντιο μέσα από παραδείγματα βιβλιακών κεφαλαιογράμματων γραφών που σώθηκαν σε επιγραφές της αρχαϊκής και της κλασικής περιόδου και σε παπύρους και όστρακα της μετακλασικής περιόδου. Τα επιλεγμένα κείμενα περιέχουν φράσεις και λέξεις που περιλαμβάνονται στην ύλη των σχολικών βιβλίων των αρχαίων ελληνικών του Γυμνασίου, συγγραφέας των οποίων υπήρξε ο επιστημονικός υπεύθυνος και του παρόντος προγράμματος Αμφιλόχιος Παπαθωμάς. Στόχος είναι να υπάρξει συνέργεια του προγράμματος με το μάθημα των αρχαίων ελληνικών του σχολείου. Ιδιαίτερη μνεία δίδεται στην προβολή κειμένων που αναφέρονται σε δραστηριότητες παιδιών και εφήβων της αρχαιότητας (κυρίως στο αρχαίο σχολείο) ώστε να κεντρίζεται το ενδιαφέρον των σημερινών μαθητών.

Τα μεγάλα έργα της αρχαίας μας λογοτεχνίας και οι γραφές τους

Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στις γραφές λογοτεχνικών κειμένων της αρχαιότητας. Δίδονται οπτικά παραδείγματα από το σύνολο σχεδόν των φορέων γραφής (επιγραφές, πάπυροι, μεμβράνες, όστρακα κτλ.). Οι συγγραφείς τους είναι γνώριμοι στους μαθητές από τα σχολικά εγχειρίδια των αρχαίων ελληνικών. Τα κείμενα είναι εύκολα στην ανάγνωση και την ερμηνεία τους. Οι μαθητές καλούνται να τα διαβάσουν από τον πρωτότυπο φορέα γραφής, χωρίς να τους έχει γίνει γνωστό ότι πρόκειται για ήδη γνωστά σε αυτούς κείμενα. Η χαρά της ανακάλυψης και της ταύτισης των έργων που έχουν μπροστά τους με αυτά που ήδη έχουν διδαχθεί θα συμβάλει ώστε να προσεγγίσουν και να αισθανθούν την αρχαία ελληνική γραμματεία ως κάτι πολύ πιο οικείο σε αυτούς.