Αρχική σελίδα » Εκπαιδευτικά Προγράμματα » Εκπαιδευτικές δράσεις στην Ελληνική Γραφή της Αρχαιότητας για το Δημοτικό

Γ' Δημοτικού

Πώς έγραφαν τα παιδιά παλιά στην Ελλάδα Α´

Η αρχαία ελληνική γραφή σώζεται σε μεγάλη ποικιλία υλικών και φορέων γραφής, ενώ σε αυτήν γράφτηκε ένας τεράστιος αριθμός κειμένων. Στην πρώτη αυτή επαφή των παιδιών με την αρχαία ελληνική γραφή δίδεται έμφαση στο πώς μάθαιναν γραφή και ανάγνωση τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα. Με παιδαγωγικώς προσεγμένο τρόπο και κατάλληλα επεξεργασμένο υλικό, τα παιδιά έχουν την ευκαρία να δούν τις κέρινες πινακίδες που χρησιμοποιούσαν οι συνομήλικοί τους στα σχολεία της αρχαιότητας καθώς και εικόνες (κυρίως από αγγεία) που απεικονίζουν τη διαδικασία της εκμάθησης της γραφής και της ανάγνωσης. Επιπλέον, μέσα από αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, οι μαθητές εξοικειώνονται με το μαθησιακό υλικό που μελετούσαν τα παιδιά της ηλικίας τους στην αρχαιότητα, ώστε να διδαχθούν την μυθολογία και τη θρησκεία της εποχής τους και να ασκηθούν στη γραμματική και στην αριθμητική. Μέσα από το πλούσιο φωτογραφικό υλικό που διαθέτουμε παρουσιάζουμε στα παιδιά αντιπροσωπευτικά δείγματα γραφής σε ποικίλους φορείς όπως π.χ. επιγραφές, παπύρους, ξύλινες πινακίδες και όστρακα.

Δ΄ Δημοτικού

Πώς έγραφαν τα παιδιά παλιά στην Ελλάδα B´

Η προηγούμενη γνώση των μαθητών στους διάφορους φορείς γραφής εμπλουτίζεται με την παρουσίαση δειγμάτων περγαμηνών και πρώιμου χαρτιού, που εμφανίζεται στην Μεσόγειο τον έβδομο αιώνα μ.Χ. Μέρος της περιήγησης αφιερώνεται στη γραφή κατά τη βυζαντινή εποχή, με κατάλληλα επεξεργασμένο υλικό για παιδιά, από το πρώιμο, το μέσο και το ύστερο Βυζάντιο. Κατόπιν οι μαθητές ενθαρρύνονται στο να διαβάσουν τις πρώτες τους λίγες λεξούλες στο πρωτότυπο. Για το σκοπό αυτό έχουν επιλεγεί ευανάγνωστες επιγραφές σε κεφαλαιογράμματη γραφή. Καταβλήθηκε φροντίδα, ώστε οι λέξεις που επιλέγησαν να υπάρχουν ακριβώς στην ίδια μορφή και την ίδια σημασία και στην νέα ελληνική, ώστε η προσπάθεια να είναι ελκυστική και να επιτύχει το σκοπό της.

Ε΄ Δημοτικού

Τα υλικά γραφής της κλασικής αρχαιότητας και τα λογοτεχνικά κείμενα

Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στους κατ΄εξοχήν φορείς γραφής της κλασικής εποχής. Μέσα από τα μάτια παιδιών και εφήβων της εποχής αυτής παρατηρούμε τον τρόπο χάραξης οστράκων και τη χρήση καλάμου για γραφή με μελάνη πάνω σε παπύρους και όστρακα. Παρατηρούμε τον τρόπο με τον οποίο σχηματιζόταν η γραφή στις λίθινες επιγραφές και τα κείμενα που υπήρχαν σε κάθε ένα από τους φορείς γραφής στην αρχαιότητα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις κεφαλαιογράμματες γραφές λογοτεχνικών κειμένων της αρχαιότητας (με την παρουσίαση κατάλληλων παραδειγμάτων). Οι μαθητές ενθαρρύνονται να διαβάσουν μόνοι τους, σε παπυρικά κείμενα της περιόδου αυτής, απλές λέξεις και φράσεις, γνωστές τους από παροιμιακές εκφράσεις που επιβιώνουν και στην νέα ελληνική.

ΣΤ΄ Δημοτικού

Οι αρχαίοι Έλληνες και η γραφή της καθημερινότητάς τους

Στο πλαίσιο του προγράμματος προβάλλονται δυσκολότερες επισεσυρμένες γραφές της ελληνιστικής και της ρωμαϊκής περιόδου. Οι μαθητές ασκούνται στην ανάγνωση λέξεων, που χρησιμοποιούνται και στη νέα ελληνική γλώσσα. Εντοπίζουμε τα κείμενα της καθημερινότητας που γράφονταν σε αυτές τις πολύ διαδεδομένες γραφές και μεταφράζουμε χαρακτηριστικά διασκεδαστικά παραδείγματα κειμένων τέτοιου χαρακτήρα. Μέσα από πρωτότυπα και φωτογραφίες παρατηρούμε τις ακήρωτες ξύλινες πινακίδες των συμβολαιογραφείων και τις κερωμένες ξύλινες πινακίδες των αρχαίων σχολείων, που αποτελούν ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσες περιπτώσεις φορέων γραφής. Γίνεται ειδική αναφορά στον τρόπο χρήσης μικρών πινέλων, αντί καλάμου, για τη συγγραφή αρχαίων ελληνικών κειμένων σε πολλές περιοχές της ελληνιστικής και ρωμαϊκής Μέσης Ανατολής. Πάνω σε μεμβράνες της ρωμαϊκής περιόδου και της ύστερης αρχαιότητας αποκαλύπτεται ο τρόπος γραφής των λέξεων, και οι μαθητές δοκιμάζουν να διαβάσουν ορισμένες από αυτές.